Potser el trastorn del llenguatge més comú en
els xiquets de l'etapa d'educació infantil és el Retard Simple del Llenguatge.
Es tracta d'un desfasament cronològic del conjunt dels aspectes del llenguatge
(fonètica, vocabulari, sintaxi i pragmàtica) en un xiquet que no presenta
alteracions a nivell mental, sensorial, motor ni relacional. En aquests casos,
la comprensió és sempre superior a l'expressió, de vegades hi ha un xicotet
retard psicomotor, també en l'expressió gràfica i en la dominància lateral. Entre les seues causes està la insuficiència d'estimulació familiar, un nivell
soci-cultural baix, bilingüisme mal integrat o components hereditaris.
Sempre
respectant el ritme evolutiu de cada alumne i sabent que no tots adquireixen
les característiques lingüístiques a la mateixa edat, es consideren símptomes
d'alarma per a la presència d'un RSL els següents:
- Xiquets entre 12 i 24 mesos que no presenten parla espontània ni comprensió de paraules i ordres senzilles.
- Xiquets que no han començat a pronunciar les seues primeres paraules als 24 mesos.
- Xiquets que no construeixen enunciats de 2-3 paraules als 3 anys.
- Xiquets que després de 3 anys i mig presenten un llenguatge encara intel·ligible per a persones alienes.
Sempre s'ha d'identificar i començar a
intervenir abans dels 5 anys per a la seua correcta i positiva progressió. Si
aquest trastorn evoluciona pot convertir-se en un Trastorn Específic del
Llenguatge (TEL: a partir dels 7 anys) i la seua evolució serà moltíssim més
lenta.
Donades les seues causes exògenes, és molt important que a casa la
família s'involucre en el progrés i millora del seu fill, per la qual cosa, punxant en la següent imatge, accedireu a unes pautes útils per als pares de xiquets amb retard simple del
llenguatge: